Emil Malmsten

DIGITAL CREATIVE

E-handelsansvarig & kommunikatör

http://www.kopenscooter.nuhttp://www.elcykelvaruhuset.se/sv/

Konvertering, trafikanskaffning, varumärkesstrategi, IT-ansvar och content marketing är några av de uppgifter jag sköter åt Mipecorps olika varumärken. De två största är Elcykelvaruhuset och KopEnScooter.Nu.

Tillsammans med mina kollegor har vi lyckats öka trafiken, minska Cost of sale och öka konverteringen drastiskt.

Elcykelvaruhuset.se är den sida som gjort den största resan med YoY statisk som följer:
Trafik – Ökat med 86%
Konvertering – Ökat med 89%
Transaktioner – Ökat med 254%

Kreatör

http://www.selmastories.se

Bonnierförlagen har sen flera år tillbaka märkt att betald marknadsföring, framför allt i binärmedia, leder till färre och färre köp. Sommaren 2016 påbörjades en ordentlig content marketing satsning med namn SelmaStories.

Uppdraget var att vara med att bygga ett varumärke som möter kunden där hen är på nätet med relevant info. Som en förlängning av boken personen just läst eller utdrag av en bok vi tror kunden vill läsa. Detta projekt är det mest ambitiösa retentionprojekt jag jobbat med.

Jag jobbade heltid med att bygga upp SelmaStories webbplats och sociala kanaler, samt att producera innehåll till dessa kanaler.

Kommunikatör

http://helleday.org

Jag hade ansvar för all extern kommunikation från laboratoriet. Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Reddit, hemsida, nyhetsbrev, presskontakt och patientkontakt.

Under min tid på laboratoriet byggde jag om hemsidan med förbättrad SEO och konvertering, det ledde till en 1100% ökning i trafik och miljonbelopp i donationer.

Laboratoriets professor, Thomas Helleday, fick även utmärkelsen Årets cancerforskare under galan “Nej till cancer”.

Webbredaktör med e-handelsansvar

http://www.plastman.se Jag jobbade heltid med Plastman under 2015. Målet var att öka företagets försäljning både i butik och online. Majoriteten av mina timmar lades på att optimera kommunikationen på plastmans hemsida, optimera Adwordskampanjer och förbättra köp-flöden. Under min period på företaget så slog vi säljrekord flera gånger om med en stadig tillväxt i trafik och försäljning med en lägre Cost of sale.

VD & Grundare

http://treeinabottle.se

2014 fick jag en tanke, att göra klimatboven vatten på flaska till något som ger mer än vad den tar. När jag såg en dokumentär om trädplantering så gifte sig idéerna i mitt huvud och Tree in a bottle föddes. För varje flaska vi säljer så planterar vi ett träd.

Inom en månad så hade jag hittat ett bryggeri, en trädplanteringspartner och en grossist. Etiketten var min egna design och idéen lika så. Det stod 3000 flaskor i mitt garage, det var först gången jag hade en produkt. Som kommunikatör så är det en kraftfull känsla när man har jobbat med något man kan ta på.

Under de kommande månaderna jobbade jag nära med grossisten och early adopters för att lansera varumärket. Idag är varumärket självgående och lever på sina egna meriter.

VD & Grundare

http://luxcaput.se

Luxcaput är en enmans mediabyrå som jag startade när jag var 15. Byrån erbjuder fotografering, film och redigering, design, webbutveckling och marknadsföring. Bland annat.

Jag har lärt mig mycket om hur ett företag fungerar och hur man hanterar kunder och deras drömmar.

KUNDER

Talarträning & Foto

Störd & stolt

Hemsida & Foto

DRAX